Foto: Bengt Ove Sannes
Strålende sol og klubbdrakter i alle regnbuens farger fylte Langsetløkka og stiene rundt på dag to av Oslo Sportslager Rye terrengsykkelfestival. Ryttere i alderen 6-60 år stilte til start gjennom dagen, så det var til tider travelt i startfeltet.
Fagerhaug fikk revansj
Petter Fagerhaug fra Lillehammer CK vant klassen menn senior. Han fikk dermed en liten revansj etter tempoen i går der kun et tiendels sekund skilte ham og vinneren Emil Linde. Fagerhaug ble klokket inn på 1:07.21, mens svenske Matthias Wengelin kom inn like bak på 1:07.22. Martin Loo fra Estland tok tredjeplassen med 1:09.18.
– Jeg fikk en veldig bra start. Planen var å se an på de andre på de første rundene, for så å eventuelt klinke til. Wengelin var sterk, og han fikk tidlig en liten luke. Da var det bare å ta hans bakhjul. Vi lå sammen hele løpet, så dermed var det det bare å klinke til mot slutten. Jeg fikk noen meter som akkurat holdt inn, sier Fagerhaug til Terrengsykkel etter rittet.
Ny seier til Bøe Jacobsen
I klassen kvinner senior var Ingrid Sofie Bøe Jacobsen fra Halden CK/Sepura Toyota racing with Birk sterkest også i dag. Hun tråkket inn på 58:35.0. Hun sto øverst på pallen også i gårsdagens tempo. Elisabeth Sveum fra SK Rye tok andreplassen med 59:56.0, og Linn Gustafzzon fra Sverige ble nummer tre med 1:01.55.
I juniorklassen for kvinner måtte gårsdagens tempovinner, Thea Siggerud fra Soon CK, se seg slått av svenske Ida Jansson som kom på andreplass i går. Ida tråkket inn på 38:58.2, mens Thea ble klokket inn på 40:07.4. Tredjeplassen gikk til Kaja Gabrielsen fra CK Asker/Team G-Sport Asker med 43:24.2.
I menn junior ble det en ny kamp mellom klubbkompisene Martin Siggerud og Tobias Halland Johannessen fra Soon CK. Siggerud vant med drøyt fire sekunder på tempoen i går, men i dag var det under to sekunder som skilte de to. 53:36.8 på Siggerud og 53:38.1 på Johannessen. Tredjeplassen gikk til Sigurd Mellemsæter fra Lillehammer CK med tiden 54:43.9.
Kortbane i morgen
I morgen venter kortbane. Løypen er kortere og enklere teknisk enn rundbane. Dermed blir det mindre spredning mellom rytterne og mer skulder-ved-skulder kjemping.